Мої наробки

Участь у всеукраїнській науково-практичній конференції (18-19 жовтня 2016р.)
ВИКОРИСТАННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ МЕТОДІВ В РОБОТІ ПЕДАГОГА З ДІТЬМИ З ООП
Обухова  Н. О.
Україна, м.Запоріжжя,    КЗ Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат "Джерело" ЗОР

Сучасність диктує  нові умови формування здорового покоління в нашому суспільстві. Велика кількість дітей має відхилення в загальному стані здоров’я. Окрім того. Певна кількість дітей мають окрім основного, ще й сукупні захворювання, можливо й декілька.
Велике інформаційне навантаження в сучасній школі та моделювання  суспільством  перспективного  та забезпеченого  майбутнього спрямовує учня  на виснаження як фізичне так і інтелектуальне.
Враховуючи особливості дитини з ООП (особливими освітніми потребами), потрібно зауважити на використанні її збережених функцій та корекції викривлених.
Здоров’я – найбільша цінність не лише окремої людини, а й усього суспільства. У контексті зміцнення здоров’я чільне місце займають здоров’язбережувальні освітні технології, до яких належать всі педагогічні технології, які не шкодять здоров’ю і виховують культуру здоров’я.  Таким чином, здоров’язберігаючі методи  вчитель використовує  впродовж  НВП.
Збереження та зміцнення здоров'я молоді визначаються пріоритетними завданнями соціальної політики нашої держави, стратегічні цілі якої визначені Конституцією України, законами України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", "Про позашкільну освіту", "Про дошкільну освіту", Державною національною програмою "Освіта" (Україна ХХІ століття), Національною доктриною розвитку освіти України в XXI столітті, Національною стратегією розвитку освіти в Україні на період до 2021 року та іншими документами.
Здоров’язбережувальні освітні технології та методи навчання забезпечують школяреві можливість збереження здоров’я за період навчання в школі, дають йому необхідні знання та навички щодо здорового способу життя, навчають використовувати отримані знання в повсякденному житті.
Здоров’я  учня в нормі, якщо:
ü     у фізичному плані - здоровя дає йому змогу справлятися з навчальним  навантаженням, дитина вміє долати втому;
ü      у соціальному плані – учень комунікабельний, товариський;
ü      в емоційному плані – учень врівноважений, здатний дивуватись і захоплюватися;
ü      в інтелектуальному плані – учень проявляє хороші розумові здібності, спостережливість, уяву, займається самоосвітою;
ü      у моральному плані – він визнає основні загальнолюдські цінності.
Для дитини з ООП здоров’язбереження  під час НВП – це створення умов для найкращого сприйняття процесу навчання, методологічна фаховість та спроможність педагога, варіативність корекційно-розвиткових методів роботи  у сукупності із індивідуальними потребами дитини, відсутність стресових ситуацій, раціонально організований руховий режим, тісна взаємодія різних фахівців (педагог, лікар, інструктор ЛФК, логопед-дефектолог та інш.) для спільного лікувально-профілактичного та психолого-педагогічного супроводу учня, забезпечення соціальної адаптованості дитини до найближчого оточення та суспільства взагалі.
Продумано складений розклад уроків, використання вчителями на уроках та на перервах прийомів рухової активності, нейтралізації стресів, організації гарячого харчування, зв'язок навчального матеріалу з життям, озброєння учнів екологічними знаннями - це повсякденна діяльність навчального закладу. Ефективність впливу на здоров'я школярів різних оздоровчих заходів визначається не хаотичністю методів, а системною роботою всіх підструктур спеціального загально-навчального закладу.
На уроці вчитель використовує   психолого-педагогічні   прийоми та методи роботи, які забезпечують послідовність дій дитини, зорієнтованих на  досягнення або наближення до очікуваного результату.
 Педагогічні принципи, які вчитель може використовувати в своїй роботі, як здоров’язберігаючі: це доступність викладеного матеріалу, відповідність, поетапність, наочність,  комбінованість, варіативність, елементи творчості, спряженість з іншими предметами та життям, повторюваність.
 Методи, які вчитель може  використовувати щодо здоров'язбереження учнів з ООП на уроці  є такими - інтерактивні (групова робота, динамічна гра, дискусія, ситуаційні вправи,  моделювання, експерт-аналіз, розвантажувальні вправи), словесні (міні-лекція, бесіда, переказ, розповідь по сюжетній картинці (відповідно віку дитини), наочні (презентація, малювання, індивідуальні картки, дидактичні матеріали), практичні (виконання вправ для корекції дефекту або профілактики збережених функцій, динамічних фізкультхвилинок, нейросенсорні вправи для корегування роботи лівої та правої півкуль головного мозку, пальчикової гімнастики, дихальної гімнастики, релаксаційних пауз).
                   Вчитель може використовувати дані методи  в залежності від мети  та завдань уроку, а також враховуючи вік та індивідуальні особливості кожної дитини, яка має особливі освітні потреби. Методи можна комбінувати. Можна використовувати окремо, в залежності від того, який дефект вчитель має на меті корегувати, які збережені процеси та функції дитини потрібно розвивати, підтримувати. В роботі з дітьми з ООП велику роль має психологічна взаємодія вчителя та учня, замотивованість обох учасників навчального процесу . Використовуючи дані методи в своїй практиці, вчителю потрібно відчувати, в якій варіації той чи інший метод подавати даному учню. Вчитель вивчає особливості учня та його компенсаційні можливості. На здоров'язберігаючому уроці учень набуває нових знань, умінь та закріплює свої набуття, зберігаючи при цьому психічне здоров'я та корегуючи навчальні успіхи можливості. Використання здоров'язберігаючих методів в роботі вчителя, потребує задію психічних сил вчителя, його енергію творчості та використання принципів гуманної педагогіки, високої якості професійних навичок. Тому, здоров'язберігаючий урок має на меті як збереження здоров'я учня так і здоров'я вчителя насамперед, їх гармонійне поєднання та взаємодію.
 Під час використання даних методів в дитини повинен підвищитися рівень  індивідуального здоров’я,  сформуватися  позитивні життєві навички, підвищитися показники розумового та соціального  надбання.
 В навчально-виховному просторі спеціального загальноосвітнього навчального закладу щодо здоров'язбереження потрібно оптимізувати руховий режим школярів завдяки навчанню в русі, проведенню динамічних фізкультхвилинок, вправ для корекції дефекту або профілактики збережених функцій, нейросенсорних вправ, пальчикової, дихальної, фітбол-гімнастики та інших видів гімнастики на уроках, степ-аеробіки, рухливих ігор – на перервах та в позаурочний час. Також потрібно активізувати роботу шкільних спортивних гуртків і секцій відповідно можливостям учнів тощо;  запровадити тематичні вечори-зустрічі учнів з відомими  та цікавими людьми; забезпечити медіа супровід всіх видів НВП згідно шкільному режиму та нормам; систематизувати роботу валеологічного десанту за різними напрямами формування здорового способу життя учнів.
 Висновки.
 Раціональний вибір форм, методів і засобів навчання на основі застосування освітніх інновацій дає можливість   здійснювати профілактично-просвітницьку роботу серед учнів, спрямовану на формування в них стійких мотивацій до психологічної, фізичної та оздоровчої діяльності.  Викладене дає підстави стверджувати, що впровадження здоров’язбережувальних технологій у навчально-виховний процес сучасної школи значно сприятиме оптимізації навчально-оздоровчої діяльності учнів.  Раціональне поєднання розумової, психологічної і рухової діяльності школярів забезпечить активізацію їх збережених захисних механізмів організму дітей, більш ефективній корекції порушених функцій та підвищенню рівня їх індивідуального здоров’я.

Література
4)       Ващенко О. Здоров`язберігаючі технології в загальноосвітніх навчальних закладах / О. Ващенко, С. Свириденко// Директор школи. – 2006. -№20. – С. 12-15.
5)       Выготский Л.С. Педагогическая психология /Под ред. В.В.Давыдова.// -М.: Педагогика, -1991. - С 87.
6)       Беседа Н. А. Здоров'язбережувальні технології як запорука ефективного навчання і виховання школярів (тренінг для вчителів) http://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Postmetodyka/2010_1/beseda.pdf

Комментариев нет:

Отправить комментарий