З досвіду роботи

Тема: « Соціально-педагогічний супровід сім’ї з особливими потребами, яка опинилася в складних життєвих обставинах (СЖО)»

Провідна педагогічна ідея досвіду : « Сім’я, яка не може самостійно забезпечувати виконання своїх функціональних обов’язків, як результат, опиняється у складних життєвих обставинах і потребує особливої уваги та соціально-економічної підтримки. Соціальному педагогу зокрема та суспільству взагалі потрібно створювати умови для практичного засвоєння соціальних знань, умінь, навичок. Тому головним в  роботі соціального педагога з кризисною сім’єю повинна стати  повторна соціалізація, підготовка до повернення індивіда у звичну культуру, середовище, відновлення соціальних зв’язків людини з  обмеженими можливостями  шляхом зміни в установках, цілях, нормах і цінностях його життя.»

_______________________________________________________

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду :
В нашому суспільстві незалежно від того, на якій стадії розвитку воно знаходиться, є люди, які потребують особливої уваги до себе. Це особи, що мають певні відхилення в фізичному, психічному та соціальному розвитку. В умовах сьогодення в Україні, як і в більшості держав світу реалізується концепція інтеграції людей, що мають певні відхилення у здоров’ї, в суспільство. Одним із шляхів інтегрування людей з функціональними обмеженнями є організація такого соціального оточення, яке формує поле міжособистісних відносин і задовольняє одну з важливих соціальних потреб – потребу в спілкуванні.
Дослідження свідчать, що однією з головних тенденцій життєдіяльності людей з особливими можливостями є обмеження комунікативних контактів, внаслідок сенсорної, моторної та соматичної депривації. Життя багатьох з них обмежується простором мешкання. А життя людей з обмеженням або відсутністю слуху тим паче формує певний соціокультурний вакуум у набутті та обміну соціального досвіду. Єдиний канал, який з’єднує інвалідів із зовнішнім світом, – це телебачення, інтернет, телефонний зв’язок (смс), спілкування із людьми з такими самими вадами. Почуття самотності, соціальної депривації, професійної непридатності, або обмеженості, розмиті межі перспектив часто стають причинами соціальних деструкцій у сім’ях людей з особливими потребами.
Стосовно сімей та дітей-інвалідів, в яких вони виховуються поняття «складні життєві умови» не є чимось новим. Адже частіш за все ці сім’ї живуть в саме складних життєвих умовах.   Соціальний захист такої категорії громадян обмежується нормативними пільгами та пенсійним забезпеченням і то на рівні не надто перевищеному за прожитковий мінімум. При цьому потреби зберігаються на рівні середньостатистичного громадянина.  Тому соціально-педагогічний супровід є провідною функцією в роботі соціального педагога.
Складність  умов, коли   сім’я є  з вадами розвитку слуху, має свої певні особливості, тому і соціальний супровід такої сім’ї здійснюється за певним алгоритмом. Той Порядок дій допомоги сім’ї у скрутних  життєвих обставинах та ситуації загрози життю дитини  в даному випадку потрібно адаптувати до тих умов, в яких здійснюється супровід. Людині з обмеженими можливостями потрібно створювати умови щодо набуття соціального досвіду. Соціальному педагогу зокрема та суспільству взагалі потрібно створювати умови для практичного засвоєння соціальних знань, умінь, навичок. Тоді буде формуватися соціальна зміна людини з особливими потребами, її становлення та подальше вдосконалення під впливом взаємодії її із соціокультурним середовищем життєдіяльності, з іншими людьми, з навколишнім світом у   різних сферах життєдіяльності, відтворення нею яких-небудь соціальних явищ, процесів на практиці з метою пізнання й перетворення  соціальної дійсності.  Формування соціального досвіду кожного з нас відбувається в рамках відповідних видів діяльності людини.
  Соціальне протиріччя полягає в тому, що людина з втраченим  або відсутнім слухом, перебуваючи у суспільстві, усвідомлює значущу для себе невідповідність між метою діяльності та її результатом. Ця невідповідність, яка виникає через відсутність або нестачу засобів для досягнення мети, призводить до незадоволення соціальних потреб   людини з особливими потребами. Похідним від роботи соціального педагога з кризисною сім’єю повинна стати  повторна соціалізація, підготовка до повернення індивіда у звичну культуру, середовище, відновлення соціальних зв’язків людини з  обмеженими можливостями  шляхом зміни в установках, цілях, нормах і цінностях його життя.
Ми розуміємо, що це ідеальні умови, до які соціальний педагог орієнтується, як фахівець. Але маємо брати до уваги, що на сьогодні суспільні процеси дуже нестійкі. І ймовірність настання негативного наслідку також спеціаліст повинен передбачати, як ймовірний. Передбачення певних негативних подій, які можуть позначатися на стані людини, дає змогу сформувати той ресурс, який дасть людині з особливими потребами можливість активувати за необхідністю певні психічні та моральні сили та досягнути прогнозованого результату.  Таким чином, формуючи алгоритм соціальної взаємодії між людино з особливими потребами та різними соціальними інституціями, соціальний педагог створює певні умови для вирішення питань соціалізації. Маємо надію, що володіючи знаннями соціального орієнтування, завдяки праці соціального педагога сім’я з особливими потребами має змогу перейти з категорії « сім’я у скрутних життєвих обставинах» в «гармонійну сім’ю», а дитина у цій сім’ї вже не опиниться в ситуації загрози її життю та здоров’ю.


________________________________________________________

Науково-теоретична база досвіду :
1.     http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/z0824-06  Наказ Міністерства «Про затвердження Порядку взаємодії  суб'єктів соціальної роботи із сім'ями,
які опинилися у складних життєвих обставинах ;
2.     http://www.moz.gov.ua/ua/portal/dn_20060614__388.html - наказ Міністерства « Про затвердження Порядку взаємодії суб'єктів соціальної роботи із сім'ями, які опинилися у складних життєвих обставинах»  від 14.06.2006р. №  1983/388/452/221/556/596/106;
3.     ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ПЕРЕПІДГОТОВКИ
ТА ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПРАЦІВНИКІВ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ,
ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ, ДЕРЖАВНИХ ПІДПРИЄМСТВ,
УСТАНОВ І ОРГАНІЗАЦІЙ
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР СОЦІАЛЬНИХ СЛУЖБ
ДЛЯ СІМ’Ї, ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ, Випуск 66/13, Довідник українських періодичних «Здійснення соціальної роботи із сім’ями, які опинилися у складних  життєвих обставинах»,Івано-Франківськ, 2013, Микитчак Валентина Миронівна,  Бура Ліліана Миронівна.
4.     Методичні рекомендацій щодо виявлення вразливих сімей з дітьми, які можуть потрапити у складні життєві обставини та здійснення соціального супроводу сімей з дітьми, які перебувають у складних життєвих обставинах  фахівцем із соціальної роботи
5.     «Складні життєві обставини в сімях. Причини, що їх зумовлюють», - Ірина Пеша,Марина Соляник, Журнал Соціальний педагог №11 (95), листопад 2014
6.     «Процес надання послуг сімям. Індивідуальний підхід», - Любов Сидоренко, Журнал Соціальний педагог №11 (95), листопад 2014

________________________________________________________

Стисла анотація досвіду

В своїй роботі  я  впроваджую певний алгоритм взаємодії соціального педагога з сім’єю з особливими потребами, яка опиняється в СЖО. Поперше ведеться  постановка сім’ї на внутришкільний облік, заводиться необхідна документація. Соціальний педагог разом з вчителями, адміністрацією, вихователями та різними соціальними установами проводить низку заходів щодо створення умов для практичного засвоєння соціальних знань, умінь, навичок даною сім’єю.  Як результат роботи всієї команди є повторна соціалізація, підготовка до повернення сім’ї у звичну культуру, середовище, відновлення соціальних зв’язків  сім’ї  з  обмеженими можливостями  шляхом зміни в установках, цілях, нормах і цінностях  життя.»
________________________________________________________

Результативність впровадження досвіду: сім’ї з особливими потребами ( нечуючі, з дітьми інвалідами, з дітьми з синдромом Дауна, сім’ї внутрішніх переселенців) набувають певного соціального досвіду реагування у скрутній життєвій ситуації. Закріплюють алгоритм дій в різних видах соціальних установ (написання заяв, збір документів, вміння звертатися, спілкуватися, ставати на облік) та взагалі про систему допомоги в нашому суспільстві сім’ї, яка опинилася в СЖО.

Комментариев нет:

Отправить комментарий