Часто проблеми дитини виходять за межі шкільного простору. Тому соціальному
педагогу доводиться працювати з батьками, рідними, соціальними установами,
фондами та іншими структурами, які можуть вирішити різноманітні питання, які
ставлять дану сім’ю на облік як сім’ю у СЖО.
Становлення української держави характеризується труднощами економічного
розвитку, трансформацією духовних та моральних цінностей. Все це негативно
впливає на функціонування сім’ї як соціального інституту.
Тому , з’являється багато сімей, які не можуть самостійно вирішувати складні
життєві обставини, повноцінно виконувати свої функціональні обов’язки та потребують кваліфікованої соціальної
допомоги. Соціальний педагог в цьому разі виступає в ролі посередника між
сім’єю та соціальними інститутами.
Термін «сім’я, яка перебуває у складних життєвих обставинах» з’являється
вперше у 2006 р. в практиці соціально-педагогічної роботи центрів соціальних
служб для сім’ї, дітей та молоді.
Категорії сімей, що потребують соціальної підтримки, визначені Порядком
взаємодії суб’єктів соціальної роботи із сім’ями, які опинилися у СЖО.
До таких сімей належать:
- сім’ї з дітьми, які потрапили у складні життєві обставини і не в змозі подолати їх самостійно, у зв’язку
з інвалідністю батьків або дітей, вимушеною міграцією, наркотичною або
алкогольною залежністю одного з членів сім’ї, його перебуванням в місцях
позбавлення волі, ВІЛ-інфекцією, насильством у сім’ї, безпритульністю,
сирітством, зневажливим ставленням і негативними відносинами в сім’ї,
безробіттям одного з членів сім’ї, якщо він зареєстрований у державній службі
зайнятості, як такий, що потребує працевлаштування;
- сім’ї, у яких існує ризик переведення дитини в заклади для дітей-сиріт та
дітей, позбавлених батьківського піклування (ДПБП);
- неповнолітні одинокі матері (батьки), яким потрібна підтримка;
- сім’ї, члени яких перебували чи перебувають на державному утриманні.
Що ж означає «складні життєві
обставини»?
Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо надання
соціальних послуг» від 15 березня 2012 року № 4523-VІ
визначає складні життєві обставини як такі, що спричинені інвалідністю, віком,
станом здоров’я, соціальним становищем, життєвими звичками і способом життя,
внаслідок яких особа частково або повністю не має ( не набула або втратила)
здатність чи можливості самостійно
піклуватися про особисте (сімейне) життя та брати участь у суспільному житті.
Аналіз науково-методичної літератури та практичної діяльності фахівців
соціальної сфери виокремлює певні групи
проблем сімей у СЖО:
Проблеми сімей, які опинилися в складних життєвих
обставинах:
Соціально-педагогічні (
- відсутність батьківського потенціалу у батьків;
- відсутність навичок самостійного прийняття рішення;
- бездоглядність дитини;
- важковиховуваність дітей;
- використання фізичних методів покарання;
- схильність дітей до правопорушень;
- відсутність одного з батьків;
- педагогічна занедбаність дітей;
- нехтування потребами дітей;
- відсутність
навичок з організації дозвілля;
- непідготовленість дітей до школи;
- проблеми у розвитку когнітивної сфери дітей;
- проблеми у
розвитку комунікативної сфери дітей та батьків.
Соціально-психологічні (
- агресивна поведінка батьків
чи дітей;
-напружений психологічний
клімат у сім’ї;
- невміння чи небажання
вирішувати конфлікти;
- конфлікти із членами сім’ї та
рідними;
- занижена самооцінка батьків
та дітей.
Матеріально-економічні (
- відсутність житла або його непридатність для
проживання;
- бідність;
- заборгованість за житлово-комунальні послуги;
- відсутність санітарно-гігієнічних засобів;
- відсутність ліжка, постільної білизни, коляски тощо;
- відсутність економічного мислення
Юридичні (
- оформлення пільг та виплат;
- проблеми із законом;
- невміння представляти свої інтереси в органах влади;
- прописка;
- влаштування дітей у дитячий садок;
- поділ майна.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий